Tehnologija je donela mnoge pozitivne promene u svim sferama života. Internet kao najveći domet u razvoju tehnologije nije samo olakšao svakodnevno funkcionisanje čoveka, već je umnogome izmenio globalni poslovni svet. Generacije mladih koje stasavaju da uđu u poslovni svet potpuno drugačije doživljavaju svet oko sebe zbog činjenice da su odrastali uz tehnologiju. Mladi danas ne mogu lako da pojme kako je izgledao svet pre interneta.
Najveći uticaj interneta svakako se ogleda u tome što je komunikacija danas umnogome jednostavnija i brža nego što je to bio slučaj, recimo, pre samo trideset godina. Mladi su navikli na određeni vid komunikacije, koji u poslovnom svetu i nije baš prihvatljiv. Poruke ispunjene skraćenicama, emotikonima i bez propisnih znakova interpunkcije su standard u komunikaciji mladih.
Poslovna komunikacija, s druge strane, zahteva drugačiji pristup. Bilo da je reč o pisanoj ili usmenoj komunikaciji. Ona podrazumeva razmenu informacija, ideja i poruka u okviru i van poslovne organizacije u cilju ostvarivanja poslovnih ciljeva. Efikasna poslovna komunikacija podrazumeva da se sve strane međusobno sporazumeju jasno i da na osnovu toga mogu da donesu odgovarajuće odluke, kao i da sarađuju efikasno. Krucijalna je u oblastima timskog rada, marketinga, pregovora, korisničke podrške i liderstva. Baš zato što prožima sve sfere poslovnog sveta, bitno je savladati je na odgovarajući način.
Bitni elementi poslovne komunikacije, kao što su preciznost, tonalitet, struktura i svrha su svi prilagođeni slušaocu. I tu poznavanje jezika stupa na scenu. Jezik je nezamenjivo sredstvo kako biste postigli konkurentsku prednost na tržištu, pogotovu danas kada je svet postao globalno selo. Poznavanje makar engleskog jezika sve više se smatra jednom od osnova pismenosti. Da ne pominjemo što je poznavanje dva svetska jezika postala uobičajena praksa u poslovnom okruženju. Bitno je istaći da poznavanje jezika ne podrazumeva isključivo poznavanje jezičke strukture. Učenjem jezika pojedinci stiču uvid i u kulturu i tradiciju nacije čiji jezik izučavaju. U poslovnim pregovorima bitno je poznavati i razumeti suprotnu stranu kako bi se stiglo do željenog cilja. Bitno je znati kako prići nekome ko dolazi iz drugačije kulture kako bi se izbegli nesporazumi i izgradio trajan kvalitetan poslovni odnos.
Osim usmene komunikacije, od neosporne važnosti je savladati i pisanu komunikaciju. Pisana komunikacija podrazumeva poštovanje određenih principa koji se ogledaju u adekvatnoj upotrebi prikladnog vokabulara i registra. Principi pisane poslovne komunikacije zajednički su bez obzira iz koje kulture potičete. Mladima danas to predstavlja poseban izazov s obzirom da se njihova međusobna komunikacija zasniva na kratkim porukama koje oni svesno još više skraćaju radi što brže komunikacije.
Odgovarajuća komunikacija nije bitna samo u kontaktu sa spoljašnjim poslovnim partnerima, već i u okvirima same poslovne organizacije. Ispravna komunikacija olakšava timski rad i saradnju, uspešno poslovanje i ostvarenje zacrtanih poslovnih ciljeva.
Zbog svega prethodno navedenog, bitno je na vreme shvatiti značaj jezika u današnjem svetu. Bilo da želite da napredujete u poslovnom okruženju ili jednostavno da uživate upoznajući nove kulture i narode, jezik je nezamenjivo sredstvo koje će vam otvoriti nove vidike i proširiti stare.
Autorke:
Nataša Stanišić, docent na Univerzitetu Singidunum
Ivana Đerić, nastavnik engleskog jezika na Univerzitetu Singidunum