U današnjem globalizovanom svetu, učenje jezika prevazilazi obično obrazovanje; ono služi kao moćan most, povezujući ljude različitih socijalnih pozadina i podstičući dijalog, razumevanje i empatiju. Ulaganjem u jezičko obrazovanje, možemo osnažiti mlade da komuniciraju putem kulturnih razlika, prevazilazeći etničke granice i postavljajući osnovu za skladan suživot.
Novije poimanje je dovelo do promena u učenju stranih jezika promovišući sticanje kulturnih kompetencija za poštovanje emancipovanih vrednosti i podsticanje tolerancije, poštovanja i otvorenosti ka drugima, podržavajući interkulturalnu razmenu ideja i iskustava. "Interkulturalna sposobnost da se uspešno komunicira s osobama iz drugih kultura postepeno se razvija. Poseban aspekt ove kompetencije je interkulturalna osetljivost tj. opažanje relevantnih kulturnih razlika i razvoj pozitivnih osećanja prema njima" (D.S.Petrović Umetnost komuniciranja, 2019)
.
Međukulturno razumevanje je od suštinskog značaja na globalnom nivou. Razmena ideja, tradicija i iskustava može srušiti stereotipe i izgraditi poverenje, omogućavajući zajednicama da prevaziđu istorijske animozitete i napreduju zajedno. Studenti imaju ključnu ulogu u ovom poduhvatu, pružajući dragocene uvide u višedimenzionalnu moć učenja jezika i međukulturnog razumevanja.
Studenti koji su proveli jedan semestar svog fakultetskog obrazovanja u inostranstvu, kroz program međunarodnih studentskih razmena i mobilnosti, preovlađujuće ističu transformacionu ulogu učenja novog jezika u razumevanju različitih kultura i zajednica. Jedan od programa dostupan studentima iz Srbije je program ERASMUS. Oni su prepoznali jezik ne samo kao sredstvo komunikacije već i kao odraz istorije, ljudskih vrednosti i načina života. Učenje novog jezika im je omogućilo da se povežu sa ljudima na dubljem nivou, poštujući tradicije i šireći nove vidike, podstičući otvorenost uma, empatiju i poštovanje kulturne raznolikosti.
Iako se neki studenti suočavaju sa izazovima u mogućnostima i prilikama za učenje stranog jezika, kao što su ograničenost slobodnog vremena, manjak komunikacije sa izvornim govornicima ili nedostatak motivacije, može im se sugerisati prevazilaženje ovih prepreka kroz svakodnevni kontakt sa željenim jezikom, u čemu im od velike koristi mogu biti onlajn resursi, poput jezičkih aplikacija, podkasta i platformi, ali i studentskih razmena i mobilnosti. Ove strategije mogu olakšati bolji pristup učenju jezika, intenziviranu uključenost ,kontinuitet u sticanju znanja i internacionalizaciju.
Učenje jezika je identifikovano kao ključno za afirmaciju stabilnosti i saradnje širom sveta. Ono podstiče razumevanje, empatiju i poboljšanu komunikaciju, rušeći prepreke i promovišući mir i saradnju među narodima. Studenti vide učenje jezika kao primaran instrument za izgradnju mostova i olakšavanje dijaloga među različitim zajednicama, unapređujući ekonomsku saradnju i regionalni identitet.
Učenje jezika služi kao vitalni mehanizam za izgradnju međunarodnih mostova i podsticanje međusobnog razumevanja. Ono postavlja osnovu za efikasnu komunikaciju, razumevanje i svrsishodne razgovore među različitim zajednicama, podstičući društvenu koheziju i integraciju. Investiranjem u jezičko obrazovanje i promovisanjem međukulturnog razumevanja, možemo utabati put ka mirnijoj i prosperitetnijoj budućnosti širom sveta.
Tekst napisala:
Neda Maenza, nastavnik francuskom jezika na Univerzitetu Singidunum