Dvojezičnost i višejezičnost predstavljaju složenu jezičku sposobnost pojedinca da svakodnevno koristi i razume dva ili više jezika na različitim nivoima. Istraživanja su pokazala da dvojezične osobe imaju određene kognitivne prednosti u poređenju sa jednojezičnim govornicima. To može uključivati bolju sposobnost rešavanja problema, veću kreativnost, uspešnije planiranje i organizaciju, kao i pametnije donošenje odluka.
Dvojezičnost može pozitivno uticati na razvoj jezičkih veština u opštem smislu, uključujući sposobnost učenja novih jezika. Ljudi koji poznaju makar dva jezika imaju razvijeno bolje razumevanje gramatičkih struktura, fonoloških pravila i upotrebe jezika.
U obrazovnom kontekstu, dvojezičnost može predstavljati prednost u učenju ne samo drugih jezika, već i drugih predmeta i, uopšte, može doprineti većem akademskom uspehu. Mnoge škole širom sveta nude programe bilingvalnog obrazovanja koji integrišu jezičke i kulturne razlike.
Poznavanje više jezika olakšava komunikaciju i integraciju u različitim društvenim i kulturnim kontekstima. Dvojezične osobe pokazuju veću otvorenost prema drugim kulturama i bolje razumevanje drugih naroda. Poznavanje više jezika daje osećaj povezanosti sa različitim kulturama i zajednicama. Dvojezične osobe često imaju priliku da učestvuju u kulturnim događajima jer ih bolje razumeju nego što to mogu jednojezični govornici.
Poliglote neretko doživljavaju pozitivne promene u ličnom identitetu i samopoštovanju zbog svoje sposobnosti komunikacije na više jezika. A to doprinosi osećaju samopouzdanja i povezanosti sa različitim zajednicama i kulturama.
Dvojezične osobe poseduju veću fleksibilnost u komunikaciji, što utiče na njihovu sposobnost prilagođavanja različitim situacijama i ljudima. Ova fleksibilnost može biti ključna u formiranju međuljudskih odnosa, ali i ključ uspeha u profesionalnom svetu.
Postoji još jedna važna prednost učenja i govorenja više od jednog jezika - doprinosi zdravlju našeg mozga tokom života. Jer, mozgu je, kao i svakom mišiću, neophodna vežba. A govoriti dva ili više jezika predstavlja jedan od najboljih načina usporavanja degenerativnih poremećaja, poput staračke demencije. Istraživanja govore da dvojezični govornici pokazuju vidljive simptome Alchajmerove bolesti skoro pet godina kasnije od ljudi koji govore samo jedan jezik.
Uprkos brojnim prednostima, dvojezičnost nosi sa sobom i izazove poput poteškoća u održavanju jezičke ravnoteže, tj. jezičkih veština u drugom jeziku. Osim toga, dvojezičnost može dovesti do konflikta identiteta, posebno ako pojedinac doživljava pritisak da odabere jedan jezik ili kulturu nad drugim. Ovi konflikti mogu biti posebno izraženi u slučajevima gde su jezici povezani političkim, etničkim ili nacionalnim pitanjima. Ovakve osobe se često suočavaju sa poteškoćama u promeni ili prilagođavanju svog jezičkog izraza ili stila različitim situacijama i zahtevima. A to može uticati na način na koji osoba doživljava sebe i svoju povezanost sa različitim kulturnim i nacionalnim identitetima.
Možemo zaključiti da dvojezičnost i višejezičnost obogaćuju lični identitet i vode ka samopoštovanju, kao i razumevanju i poštovanju drugih naroda, njihovih jezika i kultura. Zato podrška dvojezičnosti nije samo pitanje jezičkih veština, već je ključna za izgradnju društvenog okruženja koje poštuje različite jezičke i kulturne identitete, što omogućava svim pojedincima da se aktivno i ravnopravno uključe u društveni život.
Autor:
Jelena Mladenović, nastavnik engleskog jezika na studijskim programima na Univerzitetu Singidunum