JEZIK U FOKUSU
Veštačka inteligencija i učenje jezika: zamena za nastavnika ili dodatni alat?
   13. 11. 2024.   -   Maja Veljković Michos

Veštačka inteligencija i učenje jezika: zamena za nastavnika ili dodatni alat?

Od personalizovanog učenja do ličnog virtuelnog asistenta, alati veštačke inteligencije nude brojne prednosti. Mogu se prilagoditi tempu učenja pojedinca, pružaju trenutne povratne informacije i simuliraju razgovore u autentičnim govornim situacijama.  

Od ogromnog broja AI alata vredi istaći pet najpopularnijih aplikacija među učenicima, studentima i profesorima jezika:

1.      Duolingo: Jedna je od najpoznatijih aplikacija za učenje jezika, koja ima gejmifikovan pristup i zasniva se na kratkim i zabavnim lekcijama koje liče na igru.

2.      Memrise: Ova aplikacija koristi tehnike ponavljanja reči i izraza kroz vizuelne sadržaje, kako bi se efikasnije pamtile reči i strukture.

3.      Babbel: Omogućava učenje jezika kroz simuliranje stvarnih konverzacija sa izvornim govornicima.

4.      Elsa Speak: Unapređuje izgovor engleskog jezika koristeći veštačku inteligenciju u formi ličnog asistenta. Analizira izgovor i pruža personalizovane povratne informacije.

5.      Grammarly: Poznati alat za proveru pisanog teksta, koristi veštačku inteligenciju i pomaže korisnicima tako što ispravlja greške i predlaže bolja stilska rešenja.

Pored svih prednosti, oslanjanje isključivo na veštačku inteligenciju ima brojne nedostatke.

Bez stvarne komunikacije sa ljudima, razumevanja kulturoloških nijansi i neverbalnog komuniciranja nije moguće, barem za sada, naučiti strani jezik.

Pored toga, ovi alati još uvek ne mogu da odgovore na specifične izazove učenja jer nisu u stanju da dugoročno održe motivaciju, niti da razumeju učenika bolje od njihovog nastavnika jezika.

Ključ za uspešno učenje je u ravnoteži, odnosno da postoji redovna ljudska interakcija uz upotrebu AI alata, radi efikasnog učenja jezika i razumevanja drugih kultura.

Autor:

doc. dr Maja Veljković Michos, nastavnik španskog jezika na studijskim programima na Univerzitetu Singidunum